Zo worden jaren tijd

Cees Nooteboom

€ 49,99

Voor Cees Nooteboom, auteur van een imposant internationaal oeuvre, komen zijn gedichten op de eerste plaats. Zijn poëzie gaat over waarnemen en zien, en al bijna zeventig jaar is het voor hem een vorm van ascese, van mediteren; een manier van denken. In zijn gedichten stelt hij zich vragen over het wezen van de tijd, de zielsverhuizingen van een mens tijdens zijn leven of de ontvankelijkheid voor poëzie bij hemzelf of collega-dichters. Lang heeft Cees Nooteboom gewacht om al zijn gedichten in één band bijeen te brengen. Aan de vooravond van zijn negentigste verjaardag zal deze grootse literaire gebeurtenis eindelijk plaatsvinden.

Scheltema's keus

Ik meld mij af, ik meld mij aan

Philip Huff

€ 19,99
Ik meld mij af, ik meld mij aan is het poëziedebuut van Philip Huff: een bundel gedichten over uiteenlopende onderwerpen als familie, de natuur, het stadsleven, technologie – en de liefde: ‘Liefde na jou: een vogel die nooit landt, een gierzwaluw – een gehaast diertje.’ Philip Huff (1984) publiceerde vier romans (Wat je van bloed weet, Boek van de doden, Niemand in de stad, Dagen van gras), een essaybundel en een verhalenbundel. Ook schreef en regisseerde hij de korte films Bosrandgeluk en Het kamp, de laatste naar een verhaal van Maartje Wortel. Huff publiceerde eerder poëzie in Hollands Maandblad en Het liegend konijn. ‘Confronterend, woedend, teder, prachtig.’ Ellen Deckwitz ‘Sterke, beeldende gedichten met een rake, weemoedige sfeer, trefzeker en liefdevol weergegeven. Philip Huff dicht met een scherp oog en een warm hart.’ Mischa Andriessen

Je droomt het niet zomaar

Myron Hamming

€ 20,00

Spokenwordartiest Myron Hamming schrijft in Je droomt het niet zomaar over dromen en doelen, over het beste uit jezelf halen. Met het gesproken woord in zijn hoofd en hart trekt de dichter door het land. Spoken word dat je beroert. Het leven zit vol verhalen, vol dromen, liefde en verlangens.

Winnaar De Grote Poëzieprijs 2022

Dagen in huis

Roelof ten Napel

€ 19,99

De gedichten in Dagen in huis vertrekken steeds vanuit een alledaags, benaderbaar beeld. Een hand, een wolk, een raam, een dier - zoiets. De vanzelfsprekende vergelijkingen die die beelden oproepen, worden aan een nadere blik onderworpen, om te kijken of er - zelfs anno 2021 - nog iets uit te leren valt. Het meest vanzelfsprekende kenmerk van de poëzie, de metafoor, wordt door de bundel heen langzaam heruitgevonden.IETS OVER RUSTHad ik in het ogenblik waarin ik gelukkig was veel meer kunnen zijn dan dat? Of was geluk wat overbleef toen het moment was uitgeput - een luwte die zichzelf niet schiep.-- In Dagen in huis worden onze meest bestendige metaforen voorzichtig ontmanteld. In de kieren die ontstaan doemen vragen op. Wat komt er na verwondering? Hoe leven we ons beter in? En waar vinden we geluk?

pro-mbooks1 : scheltema